Blog

داشتن لب تاپ یا پی سی مسئله است!

سقوط دسک‌تاپ؟

استیو جابز در سال ۲۰۱۰ میلادی با معرفی آی‌پد کنجکاوی همه کاربران را بر انگیخت و در آن زمان ادعا کرد که دوره کامپیوترهای رومیزی رو به پایان است. اکنون نیز با معرفی و عرضه تبلت های ویندوز ۸ و قابلیت استفاده از نسخه لمسی آفیس، شاید به نظر برسد که بدون کامپیوترهای رومیزی نیز می توان زندگی و کار کرد.

این نظریه بد نیست اما واقعیت این است که دستگاه های قابل حمل همچون تبلت را نمی توان دلیلی برای  انقراض نسل دسک‌تاپ ها به شمار آورد. درست است که این وسایل  قابل حمل و تقریبا همه جا همراه کاربر هستند اما برای انجام امور دفتری همچون استفاده از آفیس مایکروسافت نمی توان با آنها به راحتی یک دسک‌تاپ کار کرد. اینجاست که برتری کامپیوترهای رومیزی هویدا می شود. تلفن همراه، تبلت و حتی لپ‌تاپ ها کوچک هستند و به راحتی در کیف یا جیب جا می شوند اما موارد قابل تاملی نیز همچون قدرت پردازش، اندازه صفحه نمایش یا حتی قیمتشان را نیز باید در نظر گرفت.

با این حساب باید گفت، هنوز زمان انقراض کامپیوترهای رومیزی فرانرسیده است و لپ‌تاپ ها نیز همه نیازهای کاربر را تامین نمی کنند.

patoporpc_

مزیت های دسک‌تاپ

در همه اداره ها و شرکت ها از دسک‌تاپ استفاده می شود. این دستگاه ها ارزان، قابل آپ‌گرید شدن، قابل تعمیر و بسیار قدرتمند هستند. دسک‌تاپ قیمت ارزان تر و کارایی و قابلیت های بیشتر دارد. با این نوع کامپیوتر می توان انواع برنامه های سنگین همچون CAD، فتوشاپ و … را روی آن اجرا کرد. تنها ایرادی که می توان به دسک‌تاپ گرفت این است که نمی توان آن را همه جا با خود برد. اما این مشکل قابل حل است. اگر برنامه، نرم افزار یا فایلی را نیاز دارید، می توانید به راحتی روی USB بریزید، یا داکیومنت موردنظر را پرینت بگیرید و به هر جلسه ای که می خواهید با خود ببرید.

می توانید از Google Apps یا دیگر سرویس های آنلاین استفاده کنید.

استفاده از دسک‌تاپ

قیمت: دسک‌تاپ از لپ‌تاپ ارزان تر است. این ارزانی فقط در مورد خرید یک کامپیوتر جدید نیست بلکه هزینه تعمیرات و به‌روزرسانی دسک‌تاپ  ها نیز ارزان تر از لپ‌تاپ هاست. این تفاوت قیمت دلایل مختلفی دارد اما اصلی ترین دلیل آن این است که در دستگاه های قابل حمل از قطعات کوچک تر استفاده می شوند تا درون موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ جا شوند و از آنجا که عناصر کوچک، مهندسی ساخت دشوارتری دارند در نتیجه قیمت آنها نیز گران تر است.

قدرت: پردازنده کامپیوترهای رومیزی بسیار قوی تر از پردازنده لپ‌تاپ های مشابه است. پردازنده های دسک‌تاپ این شانس را دارند که از پریز برق تغذیه بشوند. برای خنک نگه داشتن آنها نیز می توان از فن های خنک کننده یا سیستم خنک کننده مایع کمک گرفت. بنابراین، آنها نه تنها قدرتمند هستند بلکه می توانند به راحتی برای کار با سرعت بیشتر اورکلاک بشوند.

لوازم جانبی: به دسک‌تاپ لوازم جانبی بیشتری می توان وصل کرد. از ماوس و صفحه کلید گرفته تا اتصالاتی همچون هدست های یو‌اس‌بی. اما لپ‌تاپ ها گزینه های متنوعی برای اتصال ندارند.

صفحه نمایش: تحقیقات نشان داده است، صفحه نمایش بزرگ تر خلاقیت کاربر را نیز افزایش می هد. صفحه نمایش بزرگ تر داشتن به دو روش میسر است: اینکه اندازه نمایشگر بزرگ تر باشد یا اینکه از چند مانتیور به طور همزمان استفاده شود. بزرگ ترین اندازه ای که برای نمایشگر یک لپ‌تاپ وجود دارد، ۱۷٫۳ اینچ است که برای لپ‌تاپ بسیار بزرگ است. اما نمایشگر ۱۷٫۳ اینچ در برابر مانیتورهای ۲۰ یا ۲۴ اینچ کامپیوترهای هیچ هستند. در ضمن، لپ‌تاپ ۱۷٫۳ اینچ را به راحتی نمی توان با خود به این طرف و آن طرف حمل کرد. به همین منظور شاید مجبور باشید همچون یک دسک‌تاپ با آن کار کنید.

بیشتر لپ‌تاپ ها از چندین نمایشگر به طور هم‌زمان پشتیبانی نمی کنند. البته شاید بتوانید از نمایشگرهای یو‌اس‌بی یا تبلت برای این منظور کمک بگیرید. اما دسک‌تاپ اینگونه نیست. با توجه به کارت گرافیک خود می توانید از دو، سه یا چهار مانیتور به طور هم‌زمان استفاده کنید.

بازی:در کامپیوترهای رومیزی می توان از سه کارت گرافیک در کنار سیستم خنک کننده مایع، کارت صدا و دیگر لوازم جانبی بازی استفاده کرد در حالیکه در لپ‎‌تاپ فقط از یک کارت گرافیک می توان بهره مند شد.

تعمیر آسان دسک‌تاپ: تعمیرات لپ‌تاپ بسیار گران تر از کامپیوترهای رومیزی است. به طور مثال اگر کارت گرافیک لپ‌تاپ بسوزد باید کلی هزینه کنید تا تعمیر شود اما اگر همان اتفاق برای کامپیوتر بیفتد می توانید یک کارت گرافیک نو بخرید و به سرعت و راحت آن را با نمونه خراب شده جایگزین کنید. این در مورد دیگر قطعات دسک‌تاپ همچون مانتیور و پردازنده و … نیز مصداق دارد اما لپ‌تاپ اینگونه نیست.

نرم‌افزار: درست است که همه لپ‌تاپ های این زمانه قابلیت پشتیبانی از نرم‌افزارهای سنگینی همچون ادوبی فتوشاپ یا پریمایر را دارند اما استفاده از آنها در نمایشگر کوچک لپ‌تاپ و با تراک‌پد کمی دشوار به نظر می رسد. برای بهترین استفاده از این نرم‌افزارها باید پردازنده قوی، کارت گرافیک قدرتمند، صفحه نمایش بزرگ و لوازم جانبی همچون صفحه‌کلید، ماوس و حتی تبلت داشت. داشتن لپ‌تاپی با چنین مشخصاتی شاید بسیار گران یا حتی غیرممکن – به ویژه در مورد صفحه نمایش بزرگ – باشد. اما یک کامپیوتر رومیزی با مشخصات خوب می تواند این نرم‌افزارها را با کیفیت خوب اجرا کند.

امنیت: کامپیوترهای رومیزی همان طور که از نامشان پیداست قابلیت حمل ندارند. این مساله شاید در دنیای امروز چندان جالب نباشد اما از نظر امنیت و دوام بسیار اهمیت دارد. از آنجا که پی‌سی را نمی توان خیلی جابه‌جا کرد، بنابراین از دسترس دزدها در امان است. هیچ وقت شما کامپیوتر رومیزی خود را در قطار یا اتوبوس جا نمی گذارید یا هیچ گاه کسی آن را از شما نمی دزدد. به همین دلیل که نمی توان آن را جابه‌جا کرد، در نتیجه احتمال از دست افتادن، شکستن یا خراشیدگی نیز ندارد. یک پی‌سی سال ها می تواند همراه کاربر باشد. برای به روزرسانی آن نیز کافیست قطعاتش را تعویض کنید. اما لپ‌تاپ ها یا تبلت ها این گونه نیستند.

اسمبل: همه افراد می توانند کامپیوتر رومیزی خود را جمع آوری کنند و بسازند. نه تنها وب سایت های متعدد و مقاله های فراوانی برای کمک به افراد برای ساخت سیستم کامپیوتری خودشان وجود دارند، بلکه قطعات کامپیوتر نیز به وفور در فروشگاه های کامپیوتری موجود هستند. کاربران با کمی دانش می توانند پی‌سی مورد علاقه خود را جمع آوری کنند و راه بیندازند. اما در مورد لپ تاپ برخی از قطعات را آنهم به کمک کارشناسان می توانید هنگام خرید از کارخانه سفارش دهید اما خودتان نمی توانید مانند دسک‌تاپ آنرا تعویض کنید.

مزیت های لپ‌تاپ

بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای کارهای شخصی و اداری خود از لپ‌تاپ استفاده کنند. لپ‌تاپ این مزیت را دارد که می تواند همه جا همراه کاربر باشد. البته این کامپیوترها نیز انواع مختلفی دارند. شما مثلا در طول جلسه های کاری وقتی حوصله تان سر می رود، می توانید از اپلیکیشن های لپ‌تاپ خود استفاده کنید. یا در طول سفر آن را با خود همراه داشته باشید. با لپ‌تاپ می توانید دورکاری کنید، کاری که با دسک‌تاپ قابل انجام نیست. مزیت و برتری لپ‌تاپ به دسک‌تاپ قابل حمل بودن آن است.

استفاده از لپ‌تاپ

امنیت: اگر قرار است از لپ‌تاپ استفاده کنید بهتر است رمز غیر قابل حدسی برای آن تعریف کنید. برای داکیومنت یا فایل های حساس و محرمانه خود نیز رمز عبور تعیین کنید. بسیاری از کمپانی ها از نرم افزاری جانبی برای ردیابی و امنیت بیشتر سیستم های خود استفاده می کنند.

میزان شارژدهی باتری: اگر به منبع انرژی (برق) دسترسی داشته باشید این پموضوع اهمیتی ندارد. اما هنگام استفاده از کامپیوتر در بیرون از خانه، باید مطمئن شوید که لپ‌تاپ برای چندین ساعت استفاده شارژ کافی دارد. یا بهتر است یک باتری اضافه هم خریداری کنید و همراه داشته باشید.

تعمیرات: در دسک‌تاپ به راحتی می توان قطعات خراب را تعمیر یا تعویض کرد اما در لپ‌تاپ اینگونه نیست. خود کاربر نمی تواند مشکلات سخت افزاری لپ‌تاپ را برطرف کند و باید به متخصص مراجعه کرد. البته باید هزینه دستمزد آن را نیز در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

انتخاب میان لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. شاید به مواردی که در بالا ذکر کردیم تا حدی بتوانید میان آن دو گزینه مناسب تر را انتخاب کنید. اگر قابل حمل بودن دستگاه، دورکاری، ارتباط دایم با همکاران و دوستان برایتان مهم است باید لپ‌تاپ را انتخاب کنید. البته از طرفی پرداخت هزینه برای باتری لپ‌تاپ که پس از دو یا سه سال فاسد می شوند نوعی پول هدر دادن به حساب می آید.

البته، درست است که این روزها لپ‌تاپ، تبلت، اسمارت‌فون کاربرد و طرفداران بسیاری دارند اما کامپیوترهای رومیزی نیز به دلیل قیمت ارزان، کارایی عالی، قدرت بالا و دوام بسیار خوب همچنان طرفداران خودشان را دارند. این کامپیوترها به این زودی ها از رده خارج نخواهند شد و یار شفیق کاربران باقی خواهند ماند.

/ Uncategorized

Comments

No comment yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *